Niektóre skrzynie automatyczne sieją spustoszenie w naszej kieszeni. W jakich samochodach trzeba ich unikać?
Samochód z automatyczną skrzynią biegów wymaga większej uwagi użytkownika niż w przypadku skrzyń manualnych. Przy przebiegu rzędu 300 tyś/km trzeba uważnie przyjrzeć się pracy skrzyni, ponieważ wymaga już ona konkretnego przeglądu i zostawienia w serwisie nawet 6 tyś zł.
Skrzynie manualne posiadają sprzęgło z dwumasowym kołem zamachowym, które też wymaga obsługi co jakiś czas
Wracając do obsługi skrzyń zautomatyzowanych, producenci niektórych marek samochodów nie zalecają wymiany oleju w skrzyni. Olej w skrzyni musi być często kontrolowany by nie doszło do uszkodzeń, zatarć mechanizmu. Stan skrzyni oceniamy na zimnym jak i rozgrzanym oleju, wraz ze wzrostem temperatury oleju zmienia się też gęstość, wtedy mogą pojawiać się pierwsze problemy ze zmianą przełożeń.
Przekładnie Multitronic (CVT) montowane w niektórych modelach Audi pozwala na bezstopniową zmianę biegów a także może pracować w trybie ręcznym. Żywot multitronica kończy się zazwyczaj przy przebiegu 200tyś/km, później to już czysta loteri. Zazwyczaj skrzynia przechodzi w tryb awaryjny i zaczyna się miganie kontrolek na desce rozdzielczej. Znane są mi przypadki ludzi, którzy wydawali na regeneracje skrzyni do 10tyś/zł po okresie gwarancyjnym taka skrzynia potrafiła zepsuć się ponownie. Multitronic zazwyczaj pojawiał się we wszystkich wersjach A4 B6 z wyjątkiem Quatro a także A6 C5 z motorem pełnym porażek 2.5tdi V6.
Skrzynie biegów Selespeed, które występowały w Fiacie, Alfie Romeo a także Easytronic w Oplu. Częstym problemem było zacinanie się skrzyni biegów a także problemy modułu. Easytronic występował w Oplu Corsa.
Automaty w Volvo były również bardzo kapryśne przy przebiegach 150tyś/km lepiej unikać starszych modeli z automatyczną skrzynią biegów, ponieważ będziemy narażeni na bardzo duże koszta naprawy rzędu 10tyś/zł. Szarpanie , wrzucanie z opóżnieniem luzu, blokowanie skrzyni to częste przypadki.
BMW zawsze słynęło z niezawodności skrzyń automatycznych do czasu, kiedy trafiły skrzynie od koncernu GM który trafił do modelu E46, X5.
Na pochwałę zasługuje DSG wśród mechaników panuje opinia, że skrzynia ta wytrzymuje 300tyś/km bez zbędnego wysiłku.
Przeczytaj również: Chcesz kupić BMW 1 , a nie wiesz na który silnik się zdecydować?
Najpopularniejsze pytania i odpowiedzi
W jakich samochodach unikać skrzyń automatycznych?
Należy unikać samochodów takich jak niektóre modele Audi (z przekładnią Multitronic), Fiaty, Alfy Romeo, Ople (z przekładnią Selespeed lub Easytronic), starsze modele Volvo oraz BMW E46 i X5 z przekładniami od koncernu GM.
Jakie problemy mogą wystąpić z automatyczną skrzynią biegów?
Automatyczne skrzynie biegów mogą być podatne na różne problemy, takie jak zacinanie się biegów, problemy z modułem, szarpanie podczas zmiany biegów, wrzucanie z opóźnieniem luzu czy blokowanie skrzyni.
Jak często należy kontrolować stan oleju w skrzyni automatycznej?
Stan oleju w skrzyni automatycznej powinien być regularnie kontrolowany zgodnie z zaleceniami producenta, aby zapobiec uszkodzeniom i tarciom mechanicznym. Zaleca się kontrolę zarówno przy zimnym, jak i rozgrzanym oleju. Zmiana gęstości oleju wraz ze wzrostem temperatury może prowadzić do problemów ze zmianą przełożeń.
Jak długo można oczekiwać, że skrzynia DSG wytrzyma bez awarii?
Skrzynie DSG są znane z ich niezawodności i wytrzymałości. Mechanicy twierdzą, że taka skrzynia może wytrzymać nawet do 300 tysięcy kilometrów bez większych problemów.
Jakie dodatkowe koszty mogą wyniknąć z użytkowania samochodu z automatyczną skrzynią biegów?
Samochody z automatycznymi skrzyniami biegów mogą wymagać częstszych i kosztowniejszych napraw w porównaniu do skrzyń manualnych. Przykładowo, naprawa niektórych skrzyń automatycznych może zaczynać się od 6 tysięcy złotych. Dlatego ważne jest regularne sprawdzanie stanu skrzyni i przestrzeganie zaleceń producenta w zakresie konserwacji.