Idea opon całorocznych jest dla wielu kierowców niezwykle kusząca i fakt ten nie powinien dziwić. Zakup opony, której nie trzeba zmieniać przy zmianie sezonu brzmi jak marzenie każdego, kto nie cierpi stać w kolejkach do wulkanizacji.
Jednym z najczęściej wybieranych modeli opony całorocznej jest Michelin CrossClimate 2. Według producenta jest to najbardziej wszechstronna i zaawansowana technologicznie opona, którą udało się opracować francuskiemu koncernowi od 2 dekad. Czy faktycznie rozjeżdża ona konkurencję? Zapraszamy na nasze podsumowanie CrossClimate 2!
Czym wyróżnia się opona Michelin CrossClimate 2?
Na samym początku warto zaznaczyć, że opony CrossClimate 2 wcale nie są całkowitą nowością, ponieważ istnieją na rynku już od 2020 roku. Zostały wprowadzone na miejsce modelu CrossClimate, który produkowany był od 2015 roku.
Druga generacja opon CrossClimate zdecydowanie podniosła poprzeczkę w kwestiach bezpieczeństwa. Opona ta została stworzona w oparciu o EverWinterGrip Technologies. CrossClimate 2 produkowana jest z termo adaptacyjnej mieszanki gumy, dzięki czemu opona nie twardnieje podczas niskich temperatur oraz nie mięknie i nie zużywa się tak szybko w trakcie lata, jak standardowa zimówka.
Zastosowanie takiej mieszanki dało pewność, że opona będzie zachowywała się stabilnie i statecznie, bez względu na warunki pogodowe panujące na około. Warto zwrócić uwagę także na charakterystyczny wzór bieżnika, który gwarantuje odpowiednie odprowadzenie wody, która zalega na drodze.
Test CrossClimate 2 – czy daje sobie radę w każdych warunkach?
Głównym założeniem opony całorocznej jest to, aby była ona maksymalnie skuteczna… przez cały rok. To właśnie z tego powodu CrossClimate 2 zostały zaprojektowane w taki sposób, aby doskonale radziły sobie w każdych warunkach pogodowych. Co ciekawe, bardzo wyraźnie widoczne jest to w technologiach zastosowanych do produkcji tych opon, takich jak P-EDGE. Technologia ta odpowiada za przyczepność na śniegu i charakteryzuje się niewielkimi rowkami w klocku bieżnika.
Kolejną technologią zastosowaną w CrossClimate 2 jest V-RAMP, czyli fazowanie klocków bieżnika, które zapewnia krótką drogę hamowania i na suchej powierzchni. V-RAMP zwiększa także powierzchnię styku opony z jezdnią. Jeśli chodzi o odprowadzanie wody z opony, to odpowiedzialne są za to rowki V-SHAPE.
Jeśli chodzi o testy, to zostały one zlecone niemieckiemu organowi TUV. Hamowanie na śniegu z 50 km/h do 0 km/h to 30,5m w przypadku nowych opon, aż w przypadku zużytych to już 38.4m. Hamowanie w takiej samej prędkości na mokrej nawierzchni to już 26,5 meta w przypadku nowych i 37,3m przy zużytych. Na sucho hamowanie od 100 km/h do zera zajęło 34,6 metrów. Zużycie bieżnika wynosi ponad 35 tysięcy km. Dla porównaniu Continental AllSeasonContact to około 2400 km.
Plusy i minusy CrossClimate 2
Opony Michelin CrossClimate 2 mają zdecydowanie dużo zalet, wśród których należy wymienić doskonałą wytrzymałość, dobrą przyczepność, wysoki komfort jazdy, przyczepność i fenomenalne osiągi na śniegu, oszczędność w wulkanizacji, brak potrzeby przechowywania drugiego zestawu opon.
Jako minus można wymienić dość wysoką cenę, która może zniechęcać. Ten argument może szybko znaleźć kontrargument w postaci braku konieczności wymiany opon pomiędzy sezonami. Jednakże kolejny minus tej opony nie może być tak łatwo wytłumaczony, ponieważ CrossClimate 2 posiada dość słabą przyczepność na mokrej nawierzchni (szczególnie na zakrętach). Korzystając z opon wielosezonowych pamiętajmy o regularnym wyważaniu i przekładaniu opon między osiami. Ta prosta czynność przedłuży żywotność opon w trakcie eksploatacji.