Poszukując samochodu z automatyczną skrzynią biegów, łatwo możesz kupić kota w worku. Niektóre modele automatycznych przekładni są wyjątkowo awaryjne i trzeba bardzo uważać, aby nie trafić na auto, które jest w taki wyposażone. Koszty naprawy automatów to wydatek rzędu nawet kilkunastu tysięcy złotych. A możesz sobie tego oszczędzić, dobrze sprawdzając automatyczną skrzynię biegów przed dokonaniem zakupu.
Które przekładnie automatyczne psują się najczęściej?
Kwestia wadliwych automatycznych skrzyń biegów nie jest jednoznaczna. Jak pokazuje praktyka, kierowcy sami często przyczyniają się do ich szybszego zużycia i awarii poszczególnych elementów np. przez nieodpowiednią jazdę lub niewymienianie oleju. Odpowiednie traktowanie automatycznej przekładni nie uchroni jej w stu procentach przed awaryjnością. Niektóre zautomatyzowane skrzynie biegów bez potrzeby remontu wytrzymują jedynie ok. 60 000 km. Taka niska trwałość zazwyczaj spowodowana jest nie do końca przemyślaną konstrukcją. Zatem – jakich skrzyń biegów najlepiej unikać?
Automatyczna skrzynia biegów Geartronic w Volvo, Saabie, Oplu i Renault
W tej nietrwałej skrzyni, wyprodukowanej przez firmę należącą do Toyoty, często dochodzi do awarii mechanizmu 3. biegu.Ten automat możesz znaleźć m.in. w Volvo s60 s80 v70 xc60 xc70, Saabie, Oplu
Wadliwe automaty w Mercedesach
Dość awaryjna jest 5-biegowa skrzynia, w którą wyposażone są auta w wersjach 400 CDI. Ze względu na zbyt duży maksymalny moment obrotowy (560 Nm). Zwróć więc szczególną uwagę, przyglądając się Mercedesom Klasy S W220 i Klasy M W163.
Przekładnie GM w BMW i Range Roverze
W modelach BMWczęsto awarii ulega konwerter i oprogramowanie sterujące. Lepiej więc wystrzegaj się zakupu wyposażonych w nią BMW do 2006r.-serii 3, 5, X3 i X5 orazniektórych modeli Range Rovera.
Bezstopniowa skrzynia Multitronic w Audi
Zazwyczaj po przejechaniu pierwszych 100 000 km pojawiają się problemy takie jak szarpanie przy małych prędkościach czy zmianie biegów. Ta przekładnia automatyczna podatna jest na uszkodzenia mechaniczne i nawet niewielka stłuczka może doprowadzić do jej awarii. Znajdziesz ją w:AudiA4, A6, A8
Japońska Aisin AW55-50 – Opel, Saab, Volvo
W tej 5-biegowejzautomatyzowanej skrzyni często dochodzi do awarii elektrozaworów, a w niektórych zdarzają się również wycieki z chłodnicy przekładni.Ten automat możesz znaleźć m.in:Oplu, Saabie 9-3 i Volvo.
7-biegowa S-tronic w Audi
W wyniku awarii zespołów mechatroniki tej dwusprzęgłowej skrzyniAudi DL501psują się najczęściej pakiety sprzęgłowe.Co ważne, przekładnie z małym przebiegiemspisują się dobrze. Natomiast szerokim łukiem omijaj automaty ze sporą liczbą kilometrów na koncie, spotkasz ją w Audi A4, A5 i Q5.
CVT w Nissanie, Renault, Mitsubishi i Jeepie
Stosowana w tych markach bezstopniowa skrzynia biegów JATCO JF011E należy do wysoko awaryjnych przekładni. Właściciele aut, w których jest montowana, powinni przygotować się na usterki modułów sterowania i szybkie zużywanie się pasków przenoszących napęd. Tę CVT spotkasz w samochodach: Dodge Caliber, Jeep Compass i Patriot, Mitsubishi Outlander, Nissan Qashqai i X-Trail, Renault Koleos i Suzuki Kizashi.
DSG w Volkswagenach, Audi, Skodach i Seatach
Direct Shift Gearbox to dwusprzęgłowa zautomatyzowana skrzynia mechaniczna. Jako model sześciobiegowy (DQ250) i siedmiobiegowy (DQ200)w starszych modelach aut często ulegała awarii. Na szczęście jakość pracy tych skrzyń znacznie poprawiła się w nowszych samochodach. Wadliwa przekładnia występowała najczęściej w mających swoje lata: Audi, Skodach, Seatach i Volkswagenach.
Awaria automatycznej skrzyni biegów – gdzie oddać auto do naprawy?
Naprawa zautomatyzowanych przekładni to duży wydatek. W zależności od stopnia skomplikowania jej budowy i producenta, koszt remontu waha się od ok. 4 do nawet 10 tys. zł. Warto więc wydać te pieniądze dobrze, nie oddając samochodu do pierwszego lepszego serwisu. Nasze doświadczenie niestety pokazuje, że w naprawie skrzyń pewniakami nie są nawet ASO. Ze szwankującą automatyczną skrzynią biegów lepiej więc udaj się do sprawdzonego mechanika, który posiada odpowiednie doświadczenie.
Opinii na temat usterkowości automatycznych przekładni możeszdługo szukać w Internecie. Nawet jeśli uda Ci się ogarnąć wszystkie zdobyte tam informacje, pamiętaj, że nie zawsze ta wiedza pokrywa się z praktyką. Jeżeli nie jesteś specjalistą-mechanikiem, powierz tę kwestię doświadczonym fachowcom.
Przeczytaj również: Kia Cee’d 1.0 T-GDI GT Line – Koreańska wizja downsizingu