Ekspert radzi

Skróty motoryzacyjne

ABS, TPMS, TSI, TDI – zbiór symboli i skrótów motoryzacyjnych

Nowoczesne samochody wyższej klasy składają się z min 60-70 pokładowych systemów elektronicznych wspomagających jazdę i bezpieczeństwo. Producenci samochodów prześcigają się w rozwiązaniach i nowinkach technologicznych, przyciągają systemy usprawniające jazdę, systemy chroniące przed kolizją, asystent pasa ruchu, asystent  parkowania który rozpoznaje wolne miejsca i w razie problemów pomoże zaparkować. Większość z nas przegląda ogłoszenia motoryzacyjne w których można spotkać mnóstwo skrótów np. wersji silnika czy wyposażenia które znajduje się w aucie warto zapoznać się z najważniejszymi oznaczeniami.

Najpopularniejsze oznaczenia:

A/C – Klimatyzacja

AT – Automatyczna skrzynia biegów

ASG – Zautomatyzowana skrzynia biegów

AIRBAG – Poduszki powietrzne

ABS -Układ służy zapobieganiu blokowania kół podczas hamowania.

ABC – Aktywna regulacja zawieszenia

ACC – Aktywna kontrola prędkości

ABD – Automatyczna blokada mechanizmy różnicowego

ASC – Sterowanie systemem przeciwpoślizgowym

ASR/ASC/DSC/DSA/ESP/TCS/VSA – System kontroli trakcji i stabilności jazdy

AFL – System doświetlania zakrętów stosowany przez markę Opel

BAC – Wspomaganie hamowania

DSG – Automatyczna skrzynia biegów Volkswagena

DPF – Suchy filtr cząstek stałych stosowany w dieslach stosowany od 2000 roku

EQC – Aktywny asystent układu hamulcowego

EPC – Electric Power Control

FAP – Mokry filtr cząstek stałych stosowany w dieslach głównie w grupie (PSA – Citroen i Peugeot)

GPF – Filtr cząstek stałych stosowany w silnikach benzynowych stosowany od 2018 roku

HUD – Head Up Display wyświetlanie najważniejszych parametrów na szybie samochodu

PDC – System kontroli odległości

SRS – System poduszek powietrznych współpracujący z napinaczami pasów bezpieczeństwa

TEMPOMAT – System utrzymujący stałą prędkość pojazdu

IMMOBILIZER – Elektroniczne urządzenie blokujące zapłon

ISOFIX – Uniwersalny system zainstalowania fotelika dziecięcego

KAT – Katalizator

Oznaczenia napędów:

4-MATIC – Stały napęd na cztery koła stosowany przez Mercedesa(wyłącznie ze skrzynią automatyczną)

4-MOTION – Stały napęd na cztery koła stosowany przez Volkswagena

4WD – Napęd na wszystkie koła

AWD – Napęd na wszystkie koła

FWD – Napęd na koła przednie

RWD– Napęd na koła tylne

QUATTRO – Stały napęd na cztery koła stosowany przez Audi

Oznaczenia silników:

CR – Common Rail – System bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach wysokoprężnych (Diesel)

CDI – Wysokoprężny silnik diesla z wtryskiem bezpośrednim stosowany w Mercedesie

CRDI – Wysokoprężny silnik diesla z wtryskiem bezpośrednim stosowany w Kia, Hyundai

CDTI – Wysokoprężny silnik diesla z wtryskiem bezpośrednim stosowany w Oplu

D3/4/5 – Wysokoprężny silnik diesla stosowany w Volvo

DID – Wysokoprężny silnik diesla z wtryskiem bezpośrednim stosowany w Mitsubishi

DCI – Wysokoprężny silnik diesla z wtryskiem bezpośrednim stosowany w Renault

D4D – Wysokoprężny silnik diesla z wtryskiem bezpośrednim stosowany w Toyocie

DOHC – Podwójny wałek rozrządu w głowicy

ECOTEC – Technologia wykorzystywana przez opla w celu zmniejszenia zużycia paliwa i emisji spalin

SOHC – Jeden wałek rozrządu w głowicy

TDI – Turbodiesel wysokoprężny silnik diesla z wtryskiem bezpośrednim stosowany przez Volkswagena

TSI – Benzynowy silnik turbodoładowany z wtryskiem bezpośrednim stosowany przez Volkswagena

TFSI – – Benzynowy silnik turbodoładowany z wtryskiem bezpośrednim stosowany przez Volkswagena

TID – Turbodiesel stosowany w Saabie

TD4/TD5 – Oznaczenie silnika wysokoprężnego(diesla) stosowane w Land Roverach

TCE – Turbodoładowany silnik benzynowy stosowany w Renault

FSI – Bezpośredni wtrysk paliwa (benzyna) stosowany przez Volkswagena

GDI – Bezpośredni wtrysk paliwa (benzyna) stosowany przez Kia i Hyundaia

HDI – Wysokoprężny silnik diesla z wtryskiem bezpośrednim stosowany w Peugeotach i Citroenach

HPI – Bezpośredni wtrysk paliwa (benzyna) stosowany przez Peugeota i Citroena

HEV – Hybrid Electric Vehicle – pojazd elektryczny o napędzie hybrydowym

JTD – Wysokoprężny silnik diesla z wtryskiem bezpośrednim stosowany w Fiacie, Lancii i Alfie Romeo

MPI – Wielopunktowy wtrysk paliwa (benzyny) stosowany w grupie Volkswagena

MZR – Oznaczenie silników benzynowych stosowanych w Mazdach

MZR-CD – Wysokoprężny silnik diesla z wtryskiem bezpośrednim stosowany w Mazdach

TDCI – Wysokoprężny silnik diesla z wtryskiem bezpośrednim stosowany w Fordach

SDI – Wolnossący silnik diesla stosowany w grupie Volkswagena

V6 /V8/V12 – Oznaczenie silnika widlastego (V) liczba (np. 6) określa liczbę cylindrów w silniku.

VVT – Technologia zmiennych faz zaworów

VVT-I – Elektroniczne sterowanie zmiennymi fazami rozrządu stosowane w Toyocie

VTEC -Elektroniczne sterowanie zmiennymi fazami rozrządu stosowane w Hondzie

 

Każde wyposażenie samochodu wymaga odpowiedniej diagnostyki zwłaszcza jeżeli chcemy kupić używany samochód. Nasi doświadczeni fachowcy dokładnie przetestują wskazane przez Ciebie auto, po oględzinach prześlemy szczegółowy raport w którym znajdziesz najważniejsze informacje o stanie technicznym samochodu . Skorzystaj z naszej wiedzy i doświadczenia.

Menu