Ekspert radzi

System ABS jest obowiązkowym wyposażeniem samochodów osobowych sprzedawanych w Unii Europejskiej od 2004 r. ABS jest elementem układu hamulcowego, który ma za zadanie zapobiegać blokowaniu kół w trakcie hamowania.

Jak to dokładnie działa?

W trudnych warunkach drogowych podczas opadów śniegu, deszczu zobaczymy najlepiej jak, działa system poprawiający bezpieczeństwo jazdy. ABS zapewnia większą przyczepność w zakrętach, przy nacisku hamulca zbliżając się do skrzyżowania, pozwala na swobodne sterowanie pojazdem. Dzięki zapobieganiu blokowania kół droga hamowania również odpowiednio się skraca. ABS również w letnim okresie pozwala na równomierne rozłożenie siły hamowania, dzięki temu nie zniszczymy swoich opon.

Czym może grozić jazda z niesprawnym układem ABS?

Zapewne każdy z kierowców spotkał się z sytuacją na drodze, stojąc na światłach, słyszał pisk opon przy gwałtownym hamowaniu innego uczestnika drogi. Niesprawny układ (ABS) sygnalizuje kontrolka ostrzegawcza w kolorze żółtym na naszym liczniku samochodowym. Przy awarii ABS-u  podczas gwałtownego naciśnięcia na pedał hamulca może dojść do zablokowania kół, co może doprowadzić do obrócenia auta (podobnie jak w przypadku zaciągnięcia hamulca ręcznego). Jazda z zepsutym systemem ABS jest ryzykowna, szczególnie jeżeli konieczność nagłego hamowania zajdzie w zakręcie, wtedy prawdopodobieństwo obrócenia auta jest bardzo wysokie.

Z czego się składa ABS?

ABS składa się z modulatora ciśnienia, czujników prędkości obrotowej kół samochodu oraz sterownika, który analizuje sygnały pochodzące z sensorów i na ich podstawie wprowadza korekty siły hamowania. W przypadku poślizgu, gdy prędkość obrotowa koła się zmniejszy system ABS, rozpozna poślizg, odpowiednio redukując ciśnienie w układzie hamulcowym tego koła, gdy koło zacznie się obracać z właściwą prędkością, wszystko powraca do normy.

 

Jednym z elementów naszych oględzin jest wykonanie diagnostyki komputerowej samochodu. Po podłączeniu komputera diagnostycznego do pojazdu i odczytaniu błędów często spotykamy się z komunikatem awarii czujnika ABS-u. Najczęściej spotykaną sytuacją, przez którą znajdziemy błędy:

  • fizyczne uszkodzenie czujnika,
  • pozostawienie błędów w komputerze przez mechanika podczas przeglądu hamulców,
  • niewłaściwe podłączenie czujnika lub zabrudzenie czujnika podczas przeglądu hamulców.
Menu