Ekspert radzi

Termostat

Termostat – jakie są objawy jak jest uszkodzony

W każdym samochodzie nadejdzie moment, w którym coś się zepsuje. Znając z autopsji możemy powiedzieć, że zazwyczaj jeśli jedna rzecz się psuje, to i następna niedługo zacznie, dlatego najlepiej będzie od razu zdiagnozować problem i wymienić wszystko, co jest niezbędne, by pojazd pracował normalnie i nie pociągną za sobą kolejnych napraw. Jednym z często psujących się elementów samochodu, jest właśnie termostat, który odpowiada za regulacje cieczy chłodzącej. Jest to więc ważna część, gdyż umożliwia odpowiednie schładzanie silnika, czyli serca samochodu. Jak rozpoznać awarię na tyle szybko, by nie było przykrych konsekwencji?

Awaria termostatu – objawy i skutki

Przede wszystkim należy wspomnieć o tym, że rozróżnia się dwie awarie termostatu, które mogą doprowadzić do przykrych konsekwencji. Termostat może nabyć awarię w pozycji otwartej lub zamkniętej. Jak się już zapewne domyślacie, ma to całkowicie inne skutki. Awaria termostatu w pozycji otwartej będzie doprowadzała do spalania większej ilości paliwa na krótkich trasach oraz można będzie zauważyć problem z nagrzewaniem się wnętrza samochodu przy niskich temperaturach. Awaria termostatu w pozycji zamkniętej doprowadzi natomiast do skoków temperatury silnika, natomiast spod maski może się wydobywać gęsty dym. Taka awaria może doprowadzić do zatarcia silnika, co jest jednoznaczne z ogromnymi wydatkami.

Przed wymianą termostatu warto jednak sprawdzić inne elementy, które mogą powodować podobne symptomy. Najczęstszym z nich jest brak płynu chłodzącego, który również może mieć bardzo podobne objawy, o których mowa w trakcie awarii termostatu w pozycji zamkniętej. Odpowiadać za to może również pompa wodna, radiator chłodnicy czy pasek klinowy. Jeśli nie mamy doświadczenia z samochodami i nie znamy się na ich budowie, najlepiej będzie udać się do mechanika, który zdiagnozuje problem.

Awaria termostatu w pozycji otwartej nie jest już tak groźna i nie powoduje tak poważnych konsekwencji, jak awaria w pozycji zamkniętej. Proces rozgrzewania się silnika jest wówczas znacznie dłuższy, a co za tym idzie – spalanie paliwa jest na widocznie większym poziomie. Ponadto w zimie, mimo niskich temperatur powietrza na zewnątrz, nagrzanie kabiny będzie znacznie cięższe, co wiąże się również z temperaturami silnika i jego nagrzania się.

Wymiana termostatu – jak drogo?

Na szczęście wymiana termostatu nie jest wcale trudnym ani drogim przedsięwzięciem, dlatego jeśli ma się nieco doświadczenia z samochodami, można to zrobić samemu. W przeciwnym razie warto udać się do mechanika, który zrobi wszystko tak, jak być powinno, dzięki czemu zaoszczędzimy czasu i nerwów. Jeśli czujesz się na siłach, możesz dokonać wymiany na własną rękę. Powodzenia!

keyboard_arrow_up