Każdy silnik spalinowy generuje moc z procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Jednym z kluczowych elementów całego tego procesu jest iskra, która inicjuje zapłon mieszanki. Iskra ta pochodzi ze świecy zapłonowej, czyli niezwykle istotnej części całego układu zapłonowego.
Warto podkreślić, że zaniedbania świec zapłonowych mogą być bardzo poważne. W najgorszym wypadku dochodzi do unieruchomienia samochodu, gdyż zapłon staje się po prostu niemożliwy. Podpowiadamy jakie są najczęstsze powody nadmiernego zużycia świec zapłonowych, a także pokazujemy, po czym poznać, że czas najwyższy na ich wymianę!
Zużycie się świec zapłonowych – jakie są tego powody?
Świece zapłonowe nie mają lekko, ponieważ stale narażone są na ekstremalne warunki. Zakres pracy waha się w przedziale 450 °C – 950 °C. Bardzo ważny jest dolny przedział granicy pracy świecy zapłonowej, który pozwala pozbyć się nagromadzonych zanieczyszczeń. Minimalna temperatura potrzebna do samooczyszczania świecy wynosi 450 °C.
Co więcej, świece wytwarzają iskrę kilkaset razy na minutę (w niektórych przypadkach nawet i ponad 1000), dlatego ich zużywalność jest po prostu konsekwencją ciągłej pracy.
Uboczne produkty spalania osadzają się na świecy, przez co systematycznie obniżają jej sprawność. Żywotność świec zapłonowych szacuje się na mniej więcej 30 tysięcy kilometrów. Jest to oczywiście szacunkowa liczba, ponieważ na ich sprawność ma wpływ wiele różnych czynników. Producenci samochodów zalecają wymianę świec według różnych interwałów. Niemniej jednak najlepiej jest stale monitorować ich stan, aby zachować maksymalną sprawność układu zapłonowego.
Na uwagę zasługuje również fakt, iż zużyte świece zapłonowe pogarszają pracę silnika oraz powodują uszkodzenie przewodów i cewek zapłonowych. Jakie ma to konsekwencje? Przede wszystkim finansowe! Koszt świecy to około 40-100 złotych, zaś cewki to 150-500 złotych. To właśnie dlatego regularnie trzeba sprawdzać jakość świec zapłonowych.
Co może wpływać na pogorszenie się stanu świec zapłonowych?
Choć świece zapłonowe narażone są na stałe działanie szkodliwych warunków, tak ich żywotność może pozostać na poziomie wskazującym przez producenta. Warunkiem tego jest stosowanie się do kilku prostych zasad, ponieważ świece mogą być uszkodzone poprzez:
- Jazdę na niedogrzanych świecach, czyli w niższej temperaturze, niż ta wymagana do samooczyszczenia,
- Tankowanie paliwa o niskiej jakości,
- Uszkodzoną uszczelkę pod głowicą,
- Spalanie dużych ilości oleju silnikowego.
Warto zaznaczyć, że brud zalegających w świecach może być przyczyną ciemnego lub niebieskawego koloru dymu z rury wydechowej. Kolor ten uzależniony jest od źródła osadu na świecach, czyli nagaru lub cząstek oleju silnikowego.
Najważniejsze objawy słabych świec zapłonowych
W trakcie jazdy raczej trudno dostrzec, że świecie zapłonowe są w kiepskiej kondycji. Wszystko przez fakt, iż spadek osiągów nie jest nagły. W trakcie codziennej eksploatacji możesz nie dostrzec, że stan świec się pogarsza. Jeżeli zauważysz nierówną, falującą pracę na niskich obrotach silnika, to warto wówczas przyjrzeć się kondycji świec.
Uszkodzoną świecę zapłonową dostrzeżesz, kiedy zaczną się problemy z uruchamianiem silnika. Jeżeli rano musisz „piłować” silnik, aby w końcu odpalił, to jest to jeden z dobitnych sygnałów, że prawdopodobnie zaniemogły właśnie świece.