Wielu kierowców zastanawia się na tym, czy sprzęgło w ich samochodzie bierze wysoko, czy też nisko. Dylemat ten jest bardzo istotny, ponieważ potrafi zdefiniować kondycję sprzęgła w danym aucie. Powszechnie wiadomo, sprzęgło stanowi jeden z najważniejszych elementów pozwalających na prawidłowe działanie skrzyni biegów. Zdefiniowanie tego, czy sprzęgło bierze nisko, czy wysoko pozwala na odpowiednio wczesne dokonanie wymiany sprzęgła, które prędzej, czy później ulegnie awarii. Która zatem opcja jest najbardziej korzystna dla kierowcy?
Dlaczego sprzęgło jest tak istotne?
Na samym początku warto wyraźnie podkreślić, iż sprzęgło jest jedną z części eksploatacyjnych, czyli takich, które ulegają zużyciu w trakcie kolejnych kilometrów jazdy. Sprzęgło, ze względu na swój charakter, jest jednym z najważniejszych elementów samochodów, ponieważ to właśnie ono pozwala na przekazanie mocy silnika na oś napędową. W sieci na forach motoryzacyjnych pada ogromna liczba zapytań o to, jak rozpoznać sprzęgło biorące nisko lub wysoko. Pod tym enigmatycznym określeniem kryje się po prostu stopień zużycia sprzęgła, który każdy kierowca może rozpoznać samodzielnie. Oczywiście najlepiej jest najpierw dowiedzieć się, w jaki sposób działa sprzęgło, co pozwoli szybko zrozumieć problem pedału sprzęgła, który bierze za nisko, czy też za wysoko.
Wysoko, czy nisko – czyli sprawdzanie stanu sprzęgła
Własnoręczne sprawdzanie stanu sprzęgła w samochodzie nie wymaga podnoszenia auta podnośnikiem lub wjeżdżania na kanał, ponieważ każdy kierowca jest w stanie sprawdzić to samodzielnie. Na samym początku należy włączyć silnik, wcisnąć pedał sprzęgła do samego końca i wrzucić pierwszy bieg. Powolne puszczanie sprzęgła i jednoczesne dodawanie gazu porusza samochód z miejsca i jest to schemat pojawiający się za każdym razem, gdy kierowca chce zacząć jazdę.
Jeżeli sprzęgło łapie nisko, to stopniowe podnoszenie pedału sprzęgła powoduje się szybkie zetknięcie tarczy sprzęgłowej z kołem zamachowym i pojazd zaczyna ruszać.
W przypadku sprzęgła, które łapie wysoko, stopniowe puszczanie pedału sprzęgła i dodawanie gazu powoduje głównie wzrost obrotów silnika, zaś samochód rusza dopiero w momencie prawie całkowitego zdjęcia nogi ze sprzęgła.
Jaka jest różnica pomiędzy nisko a wysoko łapiącym sprzęgłem?
Nisko łapiące sprzęgło spowodowane jest najczęściej problemami z hydrauliką, usterką mechaniczną koła dociskowego lub zapowietrzeniem całego układu. Warto podkreślić, że nisko działające sprzęgło nie ma większego wpływu na spalanie paliwa podczas jazdy, zaś negatywny wpływ na komfort jazdy. Ciężko chodzący pedał sprzęgła czy szarpnięcia podczas ruszania.
Sprzęgło, które zaczyna działać wysoko, czyli w momencie prawie całkowitego zdjęcia nogi z pedału, jest zwiastunem zużycia się elementów trących. Przez mechaników i kierowców, takie przypadki nazywane są „ślizgającym się sprzęgłem”, ponieważ tarcza sprzęgłowa nie styka się z kołem zamachowym tak ściśle, jak powinna. Jest to ryzykowna sytuacja, która świadczy o tym, że sprzęgło jest już wyeksploatowane i potrzebna jest jego jak najszybsza wymiana. Kiedy dojdzie do awarii sprzęgła w trakcie jazdy, to samochód zatrzyma się, nie mogąc dalej przekładać mocy silnika na oś napędową.
Warto podkreślić, że w przypadku „ślizgającego się sprzęgła” najczęściej poleca się wymianę całego sprzęgła, a nie np. tylko tarczy sprzęgłowej. Ponieważ zazwyczaj takie oszczędności, ze względu na stałą eksploatację sprzęgła i działające na nie ogromne siły i przeciążenia, powoduje tylko wzrost kosztów naprawy.