Przepustnica to jeden z kluczowych podzespołów samochodu. Nie każdy zna się na autach, dlatego ważne jest, by móc dowiedzieć się, co może być przyczyną gorszej kondycji silnika. Kiedy auto traci moc, to znaczy, że coś jest nie tak, a przecież lepiej jest wiedzieć, na czym się stoi i ile kosztuje naprawa, żeby żaden mechanik nas nie oszukał. Jak więc sprawdzić, czy przepustnica się zepsuła i ile przyjdzie zapłacić za jej naprawę lub wymianę?
Przepustnica – działanie
Jej działanie jest naprawdę proste jednak żeby je zrozumieć, najlepiej będzie znać jej budowę. Składa się ze stalowego korpusu z otworem wylotowym, przez który zasysane jest powietrze do cylindrów silnika. Na środku otworu jest klapka, która się zamyka oraz otwiera. Jest ona połączona z pedałem gazu za pomocą linki oraz sprężynki. Gdy wciskamy pedał gazu, wówczas klapka się otwiera, co powoduje zasysanie się powietrza.
Wówczas cylindry silnika dostają więcej powietrza, dzięki czemu silnik zyskuje moc. Jeśli ściągasz nogę z pedału przyspieszenia, to cylinder się zamyka, odcinając dostęp powietrza. Możesz mieć jednak zagwozdkę, jak się zatem dzieje, że silnik działa, mimo że nie jest do niego dostarczane powietrze poprzez naciskanie pedału gazu. Odpowiedzialny jest za to silniczek korkowy, który doprowadza niewielką ilość powietrza, by obroty silnika nie spadły poniżej minimalnej wartości.
Objawy awarii przepustnicy
Jeśli czujesz, że mimo dociśnięcia gazu, Twój samochód nie zwiększa mocy lub zaczyna się nieco „dławić”, wówczas powinieneś sprawdzić, czy filtr powietrza oraz paliwa nie są zanieczyszczone. Zazwyczaj to one odpowiadają za taki stan rzeczy, gdyż paliwo oraz powietrze doprowadzane są przez filtry, a jeśli są zabrudzone, do silnika docierają zanieczyszczenia, przez które silnik traci moc. Objawami awarii przepustnicy jest też specyficzne szarpanie silnika, lub jego nierówna praca na biegu jałowym.
Często w związku z awarią tego elementu samochód gaśnie lub nie chce się uruchomić, dlatego warto jest sprawdzić, w jakim stanie jest przepustnica oraz jej elementy. Odczuwalnym lecz mniej oczywistym symptomem jest również większe spalanie paliwa. Jest to bardzo frustrujący objaw, którym należy się zająć, gdyż brudne podzespoły przepustnicy, np. filtr powietrza lub paliwa, może doprowadzić do znacznie większego spalania paliwa, a jeśli objaw ten nie zostanie wystarczająco szybko zauważony, może nas to sporo kosztować , szczególnie przy wysokich cenach paliwa.
Czyszczenie przepustnicy – od czego zacząć?
Wymiana filtrów nie jest wcale wysokim wydatkiem, dlatego powinno się to zrobić jak najszybciej, jeśli widać, że elementy te są w kiepskim stanie. Przepustnica oraz silniczek korkowy można natomiast oczyścić przy pomocy benzyny ekstrakcyjnej. Wystarczy spryskać powierzchnię i poczekać, aż bród się oderwie. Następnie przy pomocy czystej szmatki należy usunąć bród. Jeśli oczyszczenie i wymiana filtrów nie pomogły, wówczas trzeba będzie prawdopodobnie wymienić przepustnicę.