Południowokoreańskie marki samochodowe kojarzone są z niezawodną jakością, estetycznym designem i imponującymi osiągami. Auta Kia znane są na całym świecie, dlatego zarówno w Europie jak i Ameryce, mają swoich zagorzałych fanów. Jedną z większych niespodzianek ostatnich lat jest Kia Stinger. Model koreańskiego producenta, który miał być atrakcyjną konkurencją Audi A6 czy BMW serii 5. Tak się jednak nie stało i wszystko wskazuje na to, że w 2023 roku Kia zaprzestanie produkcji Stingera. Dlaczego tak się stało? Jest kilka teorii, które mają potwierdzenie w wynikach sprzedażowych.
Słabe wyniki sprzedaży – co za tym stoi?
Prezentacja Kii Stinger była dla świata motoryzacji czymś bardzo zaskakującym, ponieważ nagle na rynku pojawił się model, który śmiało mógł konkurować z Audi A6 lub także BMW serii 5. Tak przynajmniej wydawało się na pierwszy rzut oka. Co więcej, pierwsze testy samochodu także dały bardzo pozytywny odzew ze względu na piękną sylwetkę tego samochodu, imponujące osiągi i dobre prowadzenie. W 2021 roku samochód przeszedł także facelifting, wprowadzający wiele zadowalających zmian, jednakże nawet to nie potrafiło przechylić szali zwycięstwa na rzecz Kii.
Gwoździem do trumny tego modelu była jego niska sprzedaż, mimo jego zadowalających osiągów. W roku 2019 w USA sprzedało się tylko ponad 13 000 sztuk Kii Stinger, zaś w roku 2020 wynik ten ledwie dobił do 12 000, jednakże dość dużą przeszkodą w sprzedaży była oczywiście epidemia koronawirusa. Rok 2021 mimo wprowadzonego faceliftingu był dla Kii Stinger równią pochyłą, ponieważ Stinger okazał się najsłabiej sprzedającym się modelem południowokoreańskiego producenta. Warto nadmienić, cena samochodu także była zachęcająca, ponieważ oscylowała w granicach 240 tysięcy złotych.
Co zatem przyczyniło się do upadki Stingera? Okazuje się, że właśnie ograniczona oferta, ponieważ mimo bardzo imponującego wyglądu i osiągów, wyposażenie wnętrza często było dla klientów niewystarczające. Facelifting przyniósł co prawda zmianę w kwestii chociażby lepszych multimediów, jednakże niezdecydowani klienci wybrali alternatywę w postaci modeli Audi czy BMW, czyli głównych konkurentów Kii Stinger.
Co dalej ze Stingerem?
Kia oficjalnie ogłosiła 16 lipca w swoim wewnętrznym planie modyfikacji linii produkcyjnych. Zdecydowanym priorytetem marki będą teraz modele hybrydowe i elektryczne. Jest to poniekąd potwierdzenie trendu elektronizacji motoryzacji, który widoczny jest nie tylko u azjatyckich producentów, ale i w całym motoryzacyjnym świecie.
Adnotacja sugerująca zakończenie produkcji Kii Stinger w 2023 roku daje jasno do zrozumienia, że słabe wyniki sprzedażowe, a także skupienie się produkcji na hybrydach i elektrykach, jest głównym powodem końca produkcji efektowego coupe od Kii. Niewykluczone jest, że następca Stingera będzie samochodem bez silnika spalinowego, dzięki czemu wpisze się w nowe standardy. Całkiem możliwe, że Stinger wróci w nowej, odświeżonej i elektrycznej wersji.