Żywotność jednostki napędowej, to tak naprawdę żywotność całego samochodu i kierowcy doskonale o tym wiedzą. To właśnie dlatego coraz częściej na motoryzacyjnych forach lub videoblogach przetacza się temat ceramizerów.
Według producentów (oraz samych użytkowników) ceramizer ma skutecznie i pozytywnie wpływać na silnik. Czy jest to jednak prawda? Czy może tylko wydmuszka, która ma za zadanie wyciągnąć od Ciebie pieniądze? Sprawdzamy!
Czym jest ceramizer i w jaki sposób działa?
Praca silnika spalinowego to regularne tarcie pomiędzy tłokami a ściankami cylindra. Tarcie to powoduje mikrouszkodzenia oraz wżery na ściankach cylindrów. Wraz z czasem mikrouszkodzenia zaczynają się powiększać, co odbija się na jakości pracy jednostki napędowej. Olej napędowy (regularnie wymieniany) ma maksymalnie eliminować ten problem, jednak jak pokazuje praktyka, nigdy nie jest w stanie zniwelować go całkowicie.
Zerwanie filmu olejowego to zjawisko, do którego dochodzi w trakcie dużych obciążeń i wysokiej temperatury. Wraz z wydłużonym interwałem wymiany oleju, są to główne przyczyny powiększania się mikrouszkodzeń. W ich wyniku silnik zaczyna tracić kompresję na cylindrach i przepalają olej.
Podstawowym celem ceramizera jest ochrona metalowych powierzchni oraz regeneracja mikrouszkodzeń. Wedle marketingowych przekazów, ceramizer ma osadzać się na metalowych elementach silnika, aby skutecznie zwiększać ciśnienie sprężania, moc oraz wytrzymałość jednostki napędowej. Co więcej, ceramizer ma za zadanie regenerować mikrouszkodzenia, przez co silnik działać ma znacznie dłużej. Warto dodać, że takie preparat może być stosowany w każdym rodzaju silnika.
Jakie mają być efekty ceramizera? Przede wszystkim poprawa kultury pracy silnika, wyraźne zmniejszenie hałasu pracującej jednostki napędowe, jak i mniejsze spalanie.
W jaki sposób stosować ceramizer do silnika?
Tuleje cylindrów wykonane są z praktycznie takich samych materiałów, niezależnie od rodzajów paliwa. To właśnie dlatego ceramizery mogą być tak samo używane zarówno w przypadku silników diesla, jak i silników benzynowych. To właśnie z tego powodu nie ma żadnej różnicy w samej procedurze stosowania ceramizera – jest ona dokładnie taka sama dla kierowców posiadających samochody z silnikiem diesla, silnikiem benzynowym oraz tym na LPG.
Stosowanie takiego preparatu nie jest w żaden sposób skomplikowane, ponieważ polega na wlaniu go do silnika. Warto dodać, że producenci ceramizerów polecają dwa rozwiązania dotyczące przeprowadzania procesu ceramizacji. Pierwszym z nich jest przejechanie około 200 km i nieprzekraczanie w trakcie jazdy 2700 obrotów na minutę. Drugim, alternatywnym sposobem jest zaś pozostawienie odpalonego silnika na cztery godziny, gdyż jedna godzina pracy na biegu jałowym odpowiada przejechaniu około 50 km.
Jak sprawdzić skuteczność ceramizera?
Skuteczność ceramizera możesz sprawdzić samodzielnie. Przede wszystkim zwróć uwagę na ilość spalanego paliwa przed i po zastosowaniu preparatu. Różnica może wynosić nawet do 30%. To samo dotyczy poziomu hałasu, który generowany jest przez jednostkę napędową.
Samochody, w których zastosowano preparat ceramizujący wyróżniają się większą kulturą pracy silnika. Już na pierwszy rzut ucha spostrzeżesz, że silnik działa bardziej płynnie i wyeliminowane zostały metalowe dźwięki. W celu dokładniejszej analizy akustycznej możesz posłużyć się decybelomierzem, czyli miernikiem hałasu.