Włączona kontrolka silnika to dla wielu kierowców powód do wielkiego stresu. Na szczęście nie każdy palący się sygnał Check Engine oznacza poważną awarię. Równie dobrze może to być drobnostka, która nie wpływa na stan techniczny auta. Jak zatem odróżnić taki neutralny komunikat od poważnego problemu? I kiedy powinniśmy odwiedzić mechanika?
Check engine – co to znaczy?
Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest kontrolka silnika. Check Engine występuje we wszystkich europejskich samochodach wyprodukowanych po 2000 roku. Jest elementem systemu samo diagnozującego, który bada pracę układu napędowego. Do komputera trafiają dane z licznych czujników, które są tam poddawane analizie. Jeżeli pojawią się jakieś nieprawidłowości, na desce rozdzielczej zapali się ostrzegawczy piktogram w postaci zarysu motoru lub angielski napis CHECK ENGINE – “sprawdź silnik”. Zazwyczaj zwiastuje to kłopoty z silnikiem, zwiększoną emisję zanieczyszczeń lub chwilowe odchylenie od normy, które powinno ustąpić samoistnie.
Jak działa kontrolka silnika?
Check Engine informuje o usterkach, które oddziałują na czujniki układu wtryskowo-zapłonowego. Bywa, że kontrolka nie zapali się od razu, a dopiero po ponownym wykryciu awarii, jeśli nieprawidłowe odczyty się powtarzają. Drobniejsze albo chwilowe błędy mogą być pomijane i nie wywoływać żadnej reakcji na desce rozdzielczej. Piktogram dotyczący silnika może też pojawić się po tankowaniu paliwem słabej jakości lub przy niskim napięciu podczas rozruchu. Takie jednorazowe wyświetlenie nie powinno być groźne, jeśli nie zaobserwujemy przy tym żadnych dodatkowych sygnałów. Chwilowe pojawienie się Check Engine w połączeniu z większym spalaniem i spadkiem mocy to natomiast sygnał, abyśmy skierowali się do mechanika. On sprawdzi auto pod kątem ewentualnych uszkodzeń mechanicznych, których kontrolka może nie wskazywać.
Świecąca check engine – przyczyny
Wyświetlany komunikat “sprawdź silnik” sygnalizuje wiele różnych problemów. Mogą one dotyczyć: przepalenia cewek zapłonu, zapchania filtra DPF, zużycia katalizatora, czy awarii zaworu EGR. Na liście możliwych przyczyn są również uszkodzenia przepływomierza odpowiedzialnego za dostarczanie powietrza do silnika, a także wtrysku czy sondy lambda, które powodują zły dobór składu mieszanki. Check Engine w dieslach może informować o zablokowaniu zmiennej geometrii turbiny, co wiąże się z przejściem silnika w awaryjny tryb pracy. Informacja Check Engine często pojawia się też w autach ze źle zamontowaną instalacją LPG, która wymaga regulacji lub wymiany niektórych części.
Świecąca check engine – co zrobić?
Jeżeli na desce rozdzielczej zobaczymy czerwoną ikonkę Check Engine, jak najszybciej zatrzymajmy pojazd. Taki komunikat oznacza poważną awarię. Zróbmy to samo, jeśli samochód przejdzie w tryb awaryjny, który uniemożliwia szybką jazdę na wysokich obrotach. Oba te przypadki wymagają natychmiastowej wizyty w serwisie.
Pomarańczowa kontrolka świadczy natomiast o nieprawidłowościach, które nie są tak niebezpieczne i pozwalają na kontynuację jazdy. Błędy mogą zniknąć po ponownym odpaleniu silnika, jeśli wynikają z niskiego napięcia przy rozruchu, zaśniedziałych styków czy wilgoci w instalacji. Jednak jeżeli ikonka Check Engine będzie świecić się cały czas, nie zwlekajmy z wizytą u mechanika. Takie ostrzeżenie może na przykład zwiastować zwiększenie emisji zanieczyszczeń, a odwlekana naprawa uderzy nas mocno po kieszeni.
Każde auto przed zakupem wymaga gruntownego sprawdzenia, również poprawności działania układów elektronicznych w samochodzie. Jeśli planujesz kupno używanego samochodu, skorzystaj z doradztwa fachowców z EkspertCar. Doświadczeni specjaliści dokładnie przetestują wskazane przez Ciebie auto, a szczegółowy raport z oględzin otrzymasz na swój e-mail. Możesz więc sprawdzić samochód bez potrzeby wychodzenia z domu.