Ekspert radzi

wypadanie zaplonu

Wypadanie zapłonu – niebezpieczne dla silnika, jakie są objawy?

Nierówna praca silnika potrafi zaalarmować każdego kierowcę. Jeżeli dodatkowo włączy się kontrolka „check engine” to właściciel samochodu może dość mocno się zestresować. Warto dodać, że takie symptomy występują także przy wypadaniu zapłonu, czyli przy często spotykanej usterce. Czym dokładnie jest wypadanie zapłonu i jakie niebezpieczeństwo stwarza dla silnika?

Wypadanie zapłonu – charakterystyka awarii 

Silnik jest skonstruowany tak, że wszystkie jego podzespoły muszą działać jak w szwajcarskim  zegarku. Jednakże wystarczy, że jeden element zaczyna szwankować, aby odbiło się to na całym mechanizmie. Analogicznie rzecz biorąc jest w przypadku wypadania zapłonu. Silnik zaczyna się potykać działa nierówno. Warto podkreślić, że poruszanie się tłoków w silniku spalinowym ustawione jest w konkretnej sekwencji. Rytm poszczególnych zapłonów definiuje harmonijną pracę całej jednostki napędowej, dlatego jakiekolwiek przerwy w tej sekwencji zapłonów potrafią mocno zaburzyć pracę całego samochodu.

Do najbardziej charakterystycznych objawów wypadania zapłonu należą:

  • szarpanie samochodem po wciśnięciu gazu,
  • niestabilna prędkość obrotowa silnika,
  • wibracje na nadwoziu,
  • nietypowe dźwięki (strzały) podczas pracy silnika,
  • zwiększone zużycie paliwa.

Objawy wypadającego zapłonu są dość charakterystyczne, dlatego jeśli kilka z nich potwierdza się jednocześnie, to mamy do czynienia z wypadaniem zapłonu. Warto podkreślić, że najbardziej miarodajnym objawem tej awarii jest nierówna i niestabilna praca obrotowa silnika oraz mocne wibracje na nadwoziu.

Dlaczego zapłon wypada?

Powodów awarii wypadania zapłonu jest wiele, jednakże w zdecydowanej większości przypadków czynnikiem wywołującym nierówną pracę silnika jest zużyta świeca zapłonowa lub uszkodzona cewka. Sytuacja robi się trochę bardziej skomplikowana i kosztowna, gdy wypadanie zapłonu ma inny powód niż cewka czy świeca. Wypadanie zapłonu może być spowodowane:

  • niewłaściwą regulacją układu zapłonowego,
  • zabrudzonymi wtryskiwaczami,
  • awarią elektrozaworu wtryskiwacza,
  • nieszczelnym układem dolotowym silnika,
  • awarią przepływomierza masowego powietrza,
  • spalonymi zaworami, tłokami, lub przepaloną uszczelką pod głowicą,
  • uszkodzonymi gładziami cylindrów
  • awarią rozrządu lub jego nieprawidłowym ustawieniem.

Jak doskonale widać, lista teoretycznych przyczyn wypadania zapłonu jest naprawdę spora, jednakże szersza diagnostyka przeprowadzana jest tylko wtedy, gdy wymiana świec i cewek nie pomoże w wypadaniu zapłonu.

Warto pamiętać, że wypadanie zapłonów jest dość częstą awarią, dlatego tak ważne jest dokładne sprawdzenie używanego samochodu przed jego zakupem. O ile w przypadku awarii cewki lub świecy, koszt takiej naprawy nie jest duży, tak przepalona uszczelka pod głowicą lub uszkodzone gładzie cylindrów będą bardzo kosztowne. Dlatego sprawdzając samochody na sprzedaż postaw na EkspertCar – dokładnie przeskanujemy samochód pod każdym kątem, aby kupujący był pewien swojego zakupu.

Menu