Dla kierowcy awaria samochodu zawsze jest problematyczna, jednakże jedne usterki są mniejsze, inne zaś wymagają większych napraw. Warto jednak zaznaczyć, że nieszczelna uszczelka pod głowicą wywołuje u kierowców prawdziwy strach. Usterka ta obrosła przez dekady dużą ilością miejskich legend, dlatego kierowcy boją się jej jak ognia. Jakie są objawy nieszczelnej uszczelki pod głowicą, ile kosztuje naprawa i czy jest to faktycznie tak duży problem, jak wynika to z mitów?
Mity na temat objawów uszczelki pod głowicą
Awaria uszczelki pod głowicą jest tą usterką, wokół której narosło sporo mitów i legend. Świadczyć może o tym fakt, iż motoryzacyjne fora internetowe wprost zalane są pytaniami na temat metod rozpoznawania tej usterki. Warto w tym miejscu wyraźnie podkreślić, że nie zawsze uda nam się określić objawy awarii uszczelki pod głowicą, czytając fora internetowe. Niemniej jednak na takich forach zdarzają się trafne diagnozy osób, które zmagały się wcześniej z takim problemem.
Jednym z najczęściej przytaczanych objawów uszkodzonej uszczelki pod głowicą jest pojawienie się białego dymu. Oczywiście może być to objaw takiej awarii, ale wcale nie musi, ponieważ biały dym z rury wydechowej pojawia się także zimą, kiedy temperatury spadają poniżej zera. Co ciekawe ,pojawienie się „majonezu” pod korkiem wlewu oleju, także jednoznacznie nie świadczy o usterce uszczelki głowicą – taki stan oleju silnikowego może pojawiać się wtedy, gdy silnik nie jest wystarczająco dogrzany, czyli podczas krótkich dystansów pokonywanych zimą.
Faktyczne objawy nieszczelnej uszczelki pod głowicą
Wśród objawów uszkodzonej uszczelki pod głowicą najczęściej wymienia się:
- ubytek płynu chłodniczego,
- ciemny kolor płynu chłodniczego,
- podnoszący się poziom oleju,
- wysoka temperatura silnika,
- nierówna praca silnika,
- problemy z rozruchem,
- specyficzny zapach spalin.
Jeżeli znajome są Ci te objawy i podejrzewasz, że w Twoim samochodzie doszło do awarii uszczelki pod głowicą, to można sprawdzić to samemu. Do takiego badania niezbędny jest tester szczelności uszczelki głowicy CO2, który dostępny jest na popularnych serwisach aukcyjnych. Zasada działania tego urządzenia jest bardzo prosta – uszkodzona uszczelka pod głowicą lub sama głowica przepuszcza część gazów spalinowych zawierających m.in. CO2 do układu chłodzenia. Wówczas w przypadku nieszczelnej uszczelki, płyn reakcyjny wchodzi w reakcję z CO2 i zmienia swoją barwę, dzięki czemu szybko można dowiedzieć się, czy mamy do czynienia z awarią uszczelki pod głowicą.
Ile kosztuje naprawa przepalonej uszczelki pod głowicą?
Koszt naprawy przy takiej awarii jest dosyć spory, oczywiście cena tej naprawy zależy głównie od tego ile dodatkowych napraw trzeba wraz z wymianą uszczelki wykonać. Sama uszczelka nie jest częścią drogą, gdyż w zależności od modelu samochodu i silnika, kosztuje od kilkudziesięciu, do kilkuset złotych. Do tego trzeba doliczyć planowanie głowicy, wymiana lub czyszczenie prowadnic, gniazd zaworowych i uszczelniaczy. Standardowo podczas wymiany uszczelki głowicy wymienia się również chłodziwo i olej.
Podliczając cały koszt, wychodzi minimum 1500 złotych w przypadku silników czterocylindrowych oraz około 3000 złotych dla silników z sześcioma lub ośmioma cylindrami. Cena może się różnić w zależności od regionu naszego kraju, zależna jest również od modelu samochodu, jego wieku i prac, które trzeba wykonać przy okazji wymiany uszczelki. Warto zaznaczyć, że po potwierdzeniu testerem uszkodzenia uszczelki pod głowicą nie warto czekać z jej wymianą, ponieważ kontynuowanie jazdy na niesprawnej uszczelce i przegrzewającym się silniku prowadzi tylko i wyłącznie do całkowitego zniszczenia silnika.
W przypadku zakupu samochodu używanego zawsze warto dokładnie sprawdzić jego stan, aby nie zaskoczyła nas tak niemiła niespodzianka, jak awaria uszczelki pod głowicą. Jeżeli potrzebujesz fachowego przeglądu samochodu używanego przed jego zakupem, koniecznie sprawdź nasze usługi!