Ekspert radzi

Awaria panewki w silniku

Panewka – obrócenie lub zużycie to zapowiedź remontu silnika

Obrócenie panewki to jedna z najpoważniejszych awarii w silniku. Wróży solidny problem z jednostką, w którego wyniku często niezbędna jest wymiana całego motoru. Zużycie panewek daje o sobie znać charakterystycznymi stukami po uruchomieniu silnika, które łatwo powinien wychwycić doświadczony kierowca. Na co więc zwrócić uwagę, żeby zwiększyć szansę ocalenia silnika?

Funkcja panewki w silniku

W silniku znajdziemy wał korbowy oraz ruchome tłoki, które są z nim połączone korbowodami. Żeby układ działał prawidłowo, w jednostkach montowane są łożyska ślizgowe. W miejscu łączenia korbowodu i wału znajdują się tak zwane panewki. Mają one kształt półokrągłych płytek i pośredniczą w smarowaniu elementów obrotowych. Wewnątrz nich znajdują się szczeliny, którymi olej silnikowy płynie do punktów docelowych. Dzięki temu niwelowane jest tarcie w trakcie ruchu wału korbowego.

Obrócenie panewki – przyczyny

Jak łatwo się domyślić, problemy z panewkami pojawiają się, gdy zaczyna szwankować smarowanie. Dzieje się tak przede wszystkim wtedy, gdy znacznie pogorszy się jakość podawanego oleju. Obrócenie panewek przyspieszy jego zbyt rzadka wymiana, pojawienie się zanieczyszczeń – opiłków albo szlamu, a także zapchany filtr. Ponadto niepolecaną praktyką jest dodawanie preparatów uszczelniających silnik, które mogą zagęszczać olej i utrudniać jego podaż. Smarowanie może również zakłócać wadliwa pompa olejowa, która będzie wtłaczać płyn pod zbyt niskim ciśnieniem. Kolejną problematyczną sprawą są luzy na panewkach, które też sprzyjają ich obróceniu.

Samochody ze słabymi panewkami

Właściciele niektórych wyjątkowo nieudanych egzemplarzy doskonale znają temat obracających się panewek. Część aut ma fabryczne wady utrudniające olejowanie tych elementów, na przykład źle zaprojektowane kanały olejowe. Ze słabych panewek znane są Francuskie auta z silnikami 1.5 dCi i 1.9 dCi, czy Włoskie motory 1.8 16V Fiata i Lancii, 1.8 i 2.0 TS Alfy Romeo, Niemieckie auta z grupy volkswagena np 1.9TDI kod BXE. Jednostki 2.0 Twin Spark mają zbyt duży nacisk na wał korbowy, a Mazda 2.0 MZR-CD słynie z kłopotów z pompą olejową. Zdarzają się oczywiście okazy, których te problemy z motorami nie dotyczą i działają bezawaryjnie. Mimo to, zanim zdecydujemy się na kupno auta z jednym z tych silników, lepiej zastanówmy się dwa razy.

Jak uniknąć obrócenia panewki?

Jeżeli nasz samochód nie należy do grupy pechowców, możemy zmniejszyć ryzyko awarii panewek przez odpowiednie postępowanie. Po pierwsze skróćmy podręcznikowy okres między wymianami oleju do 15 tysięcy kilometrów. Przy stosowaniu dobrej jakości oleju, na przykład rekomendowanego przez nas Liqui Moly, znacznie przedłużymy żywotność motoru. Unikajmy też zbyt forsownej jazdy i tuningu silnika w nieprofesjonalnym warsztacie.

Elementom układu obrotowego szkodzi jazda na wysokich obrotach na zimnym silniku – zwłaszcza zimą, gwałtowne przyspieszanie itd. Następnym skutecznym sposobem na uniknięcie obrócenia panewek jest ich zapobiegawcza wymiana w silnikach obciążonych ryzykiem ich awarii. Ten stosunkowo tani zabieg da nam nawet 100 tysięcy kilometrów spokojnej jazdy, a kilka tysięcy złotych pozostanie w naszej kieszeni.

Czy da się przewidzieć obrócenie panewki?

Zapowiedzią kłopotów z panewkami są opiłki widoczne przy wymianie oleju. Jeżeli usłyszymy delikatne postukiwanie panewek, zazwyczaj jest już za późno na tanią naprawę, a nasze auto czeka kosztowny remont lub wymiana silnika. Nie w każdym przypadku naprawa jednostki opłaci się bardziej niż zakup. Jeśli koszty remontu sięgają powyżej 2000-3000 zł, możemy pokusić się o kupno używanego motoru na popularnym serwisie aukcyjnym . Do tego dojdą wydatki związane z ewentualną wymianą rozrządu czy oleju. Niestety może też dojść do sytuacji, że korbowód urwie się bez żadnego ostrzeżenia, podobnie jak przy panewkach kończy się to zazwyczaj remontem lub wymianą silnika.

Prawidłowa diagnoza stanu technicznego auta przez amatora może być trudna. Jeżeli planujesz zakup samochodu używanego, skontaktuj się ze specjalistami z EkspertCar. Pokażemy Ci wady Twojego przyszłego nabytku, wykonamy profesjonalną ocenę stanu technicznego auta, którą potwierdzimy szczegółowym elektronicznym raportem z oględzin. Wszystkie formalności i przegląd załatwimy bez potrzeby Twojej obecności na miejscu. W czasie, gdy sprawdzamy Twoje auto, Ty w tym czasie możesz zająć się swoimi obowiązkami lub poświęcić go na przyjemności. Po otrzymaniu raportu możesz poznać stan samochodu bez wychodzenia ze swojego biura lub w domu, siedząc wygodnie przed komputerem.

Menu