Ekspert radzi

maslo pod korkiem oleju

Masło pod korkiem oleju – jakie są przyczyny?

Zwarta zawiesina pod korkiem oleju jest dla wielu kierowców oznaką zwiastującą ogromne wydatki. Co ciekawe, masło lub majonez na korku olejowym wcale nie zawsze musi oznaczać najczarniejszego scenariusza i nawet często znika samoistnie. Jakie są zatem przyczyny powstawania nagaru pod korkiem olejowym?

Skąd bierze się nagar pod korkiem oleju?

Nagar, który nazywany bywa także masłem lub majonezem, jest zawiesiną, która powstaje poprzez połączenie oleju silnikowego z wodą. Masło pod korkiem olejowym może być również objawem pękniętej lub przepalonej uszczelki pod głowicą, co spowodowane jest przeciekaniem płynu chłodniczego do silnika. Wówczas potrzebny jest remont silnika, zaś koszt tej naprawy może osiągnąć cenę od 5 tysięcy złotych wzwyż. To właśnie dlatego majonez pod korkiem olejowym jest dla wielu kierowców odkryciem mrożącym krew w żyłach.

Warto jednakże zaznaczyć, że nagar nie zawsze musi być zwiastunem kłopotów z uszczelką pod głowicą. Masło pod korkiem pojawia się dość często, gdy silnik nie osiąga wystarczająco wysokiej temperatury. Dojazdy do pracy zimą na krótkich dystansach nie rozgrzewają odpowiednio silnika i wraz z nim oleju silnikowego. Wskazówka płynu silnikowego może pokazywać 80-90°C, zaś olej w tym momencie rozgrzeje się do około 50°C, co powoduje dużą różnicę temperatur i woda zaczyna się skraplać i następnie miesza się z olejem. To właśnie dlatego później widoczna jest charakterystyczna maź pod korkiem olejowym.

Co zrobić, gdy dostrzeżemy nagar pod korkiem oleju?

Największym dylematem kierowców jest odróżnienie, czy nagar spowodowany jest awarią uszczelki pod głowicą, czy może zwykłym niedogrzaniem silnika. Zimowe masło pod korkiem w zdecydowanej większości wynika z tego, że silnik podczas minusowych temperatur niewystarczająco się nagrzewa. Nagar najczęściej pojawia się w niedogrzanych silnikach diesla. Istnieje jednakże sposób, na szybsze nagrzewanie się silników diesla w warunkach zimowych – ustawienie temperatury ogrzewania wnętrza na mniejszą ilość stopni, niż 18, pozwoli silnikowi szybciej osiągnąć właściwą temperaturę. Jeżeli jednak ilość masła pod korkiem jest duża, to wówczas należy manualnie wyczyścić korek i obserwować, czy znów się nie pojawia.

Nagar w sprzedawanym samochodzie – czy jest się czego obawiać?

Niewielka ilość masła pod korkiem w trakcie wahań temperatur na zewnątrz jest czymś całkowicie normalnym. Jednakże ze względu na występowanie takich samych objawów w przypadku awarii uszczelki pod głowicą, warto zachować daleko idącą ostrożność podczas zakupu nowego samochodu. Sprzedawca może zapewniać kupującego, iż nagar pod korkiem to efekt tego, że samochód stoi w garażu i on jeździ nim tylko do sklepu, bo pracuje zdalnie. Przyczyną tego zjawiska teoretycznie może być właśnie uszkodzona uszczelka pod głowicą, dlatego kupując nowy samochód trzeba go bardzo dokładnie sprawdzić.

W EkspertCar wiemy, jak istotna jest odpowiednia diagnostyka samochodu przed jego zakupem, dlatego staramy się świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dzięki naszym szczegółowym ekspertyzom kupujący wie, czy cena samochodu nie jest zawyżona i czy w pełni oddaje techniczny stan samochodu.

Menu