Ekspert radzi

W kolektorze dolotowym silnika znajduje się niewielki element, który odgrywa bardzo ważną rolę w aucie. Gdy jednostka napędowa zaczyna szwankować, bardzo prawdopodobne, że zawiódł właśnie on – czujnik ManifoldAbsolutePressure. Wielu mechaników ma problem z diagnozą usterki tej części. Czym to może grozić i jakie są objawy awarii czujnika MAP sensor, dowiecie się z artykułu.

Czujnik MAP sensor – jak działa?

Już od ponad dwóch dekad do pomiarów ciśnienia w kolektorze dolotowym nie stosuje się czujników nadciśnienia i podciśnienia. Stare rozwiązanie nie dawało wystarczającej dokładności odczytu – zaburzały go wahania ciśnienia atmosferycznego. Tę przeszkodę wyeliminowało zastosowanie czujników MAP sensor, czyli czujników ciśnienia bezwzględnego w kolektorze dolotowym silnika. Sensor MAP jest wykorzystywany przez ECU – elektroniczną jednostkę sterującą pracą silnika spalinowego. Czujnik MAP przekazuje jednostce informacje w postaci wysokiego lub niskiego napięcia elektrycznego. Dzięki temu możliwy jest odczyt gęstości powietrza i dobór odpowiedniej dawki paliwa do uzyskania optymalnego składu mieszanki paliwowej.

Czujnik MAP sensor – jak rozpoznać objawy awarii?

Usterce czujnika MAP sprzyja zanieczyszczenie powietrza w kolektorze, na przykład spowodowane jego nieszczelnością lub przeciekiem oleju. Problemy z czujnikiem pojawiają się zwykle w starszych autach z dużymi przebiegami, szczególnie w tych z instalacjami gazowymi.Kiedy motor podczas pracy zaczyna dawać niepokojące sygnały, nierzadko pierwszym podejrzanym staje się właśnie MAP sensor. Zwłaszcza wtedy, gdy zapłon i układ paliwowy działają bez zarzutu. Naszą czujność powinno wzbudzić szarpanie podczas przyspieszania, brak mocy, podwyższone zużycie benzyny, gaśnięcie silnika przy wolnych obrotach, falowanie obrotów na biegu jałowym i świecąca kontrolka “checkengine”. Jeśli zaobserwujemy takie objawy w swoim pojeździe, możemy zastanowić się nad przetestowaniem czujnika MAP sensor.

Sprawdzanie czujnika MAP

Niestety, niełatwo znajdziemy fachowca, który przeprowadzi diagnozę MAP sensora. Wielu mechaników nie ma ochoty podjąć się tej czynności albo nie posiada wiedzy o tym, jak prawidłowo skontrolować czujnik i wykluczyć awarię. Tak naprawdę czasami wystarczy prosta metoda sprawdzenia rezystancji czujnika lub wpięcie nowego i przetestowanie pracy silnika. Jeśli się ona poprawi, winowajcą prawdopodobnie będzie wadliwy czujnik MAP sensor. Na szczęście ten element jest stosunkowo tani, więc zakup nowego nie uderzy nas po kieszeni. Możemy go kupić za kwotę mieszczącą się w przedziale 100-200 zł. Po wymianie czujnika ciśnienia w kolektorze dolotowym jednostka napędowa powinna odzyskać sprawność i odpowiednią moc.

Planujesz kupić używany samochód? Jeżeli nie masz fachowej wiedzy na temat aut, skorzystaj z pomocy ekspertów z firmy EkspertCar. Znajdziemy dla Ciebie wymarzony samochód i gruntownie go przetestujemy. Zwrócimy również uwagę na najczęściej występujące usterki, w tym ewentualne błędy czujnika MAP sensor.

Menu