Ekspert radzi

Uzupełnienie AdBlue

AdBlue – co to takiego, jak stosować?

Troska o środowisko zaczyna coraz mocniej wpływać na branżę motoryzacyjną, co widoczne jest od dobrych kilku lat. Co więcej, w przeciągu następnej dekady samochodów spalinowych ma być coraz mniej, jednakże na ten moment wszystkie instytucje, jaki sami producenci aut skupiają się na niwelowaniu skutków emisji toksyn i gazów cieplarnianych z samochodowych rur.

Na specjalnym celowniku są oczywiście samochody napędzane silnikiem Diesla, ponieważ według dyrektywy Euro 6 (a nawet Euro 5), nowe modele z silnikami Diesla muszą posiadać dodatkowy system, który zmniejsza zanieczyszczenia. Systemem, o którym jest mowa, to oczywiście SCR i zasilającym go AdBlue.

Czym jest AdBlue i w jaki sposób działa?

Nazwa ta kojarzona jest przez coraz większą ilość kierowców, jednakże nie każdy wie, czym tak naprawdę jest AdBlue. Otóż mianem tym nazywany jest specjalny płyn stosowany w samochodach z silnikami diesla. AdBlue to roztwór  składający się w 32,5% z mocznika i w 67,5% z wody demineralizowanej. Jego zadaniem jest neutralizacja zanieczyszczeń, które emitowane są przez wysokoprężne silniki.

Warto dodać, że płyn AdBlue znajduje się w osobnym zbiorniku i nie miesza się od razu z olejem napędowym tankowanym na stacji paliw. W trakcie pracy silnika AdBlue trafia pod ciśnieniem do katalizatora SCR (Selective Catalytic Reuction) znajdującego się w układzie wydechowym. Wysoka temperatura sprawia, że w roztworze mocznika zaczyna wydzielać się amoniak reagujący z tlenkiem azotu. Finalnie zamiast spalin uwalniana jest para wodna oraz nieszkodliwy lotny azot.

W jaki sposób tankuje się AdBlue?

AdBlue można tankować zarówno prosto z dystrybutora na stacji paliw, jak i wprost z kanistra. Oczywiście warto zaznaczyć, że AdBlue ma osobny zbiornik i nigdy nie tankuje się go do tego samego wlewu, co paliwo. Umiejscowienie specjalnego wlewu na AdBlue różni się w poszczególnych samochodach, ponieważ może on zarówno znajdować się zaraz blisko wlewu na paliwo, jak i pod maską.

Choć liczebność samochodów używających AdBlue stale wzrasta, dystrybutory z tym roztworem na stacji paliw, nadal są w Polsce spotykane z rzadkością białego kruka. Jeżeli jednak spotkasz taki dystrybutor, to możesz liczyć na spore oszczędności, ponieważ na stacjach paliw za AdBlue najczęściej płaci się w okolicach 7 złotych.

Oczywiście na stacjach znajdziesz też roztwór w kanistrze, jednak jego cena wówczas może być nawet dwu lub trzykrotnie wyższa (nawet do 20 złotych za litr). Oprócz ceny, warto patrzeć także na odpowiedni certyfikat takiego roztworu – taki produkt powinien mieć zgodność z normą ISO 22241-1.

Korzyści ze stosowania oraz wydajność AdBlue

Samochody z silnikiem Diesla oraz wykorzystujące AdBlue są bezpieczne dla środowiska, a także zapewniają ekonomiczne korzyści kierowcy. W jaki sposób? Otóż w coraz większej ilości europejskich miast pojawiają się strefy, w których nalicza się dodatkowe opłaty właścicielom aut z silnikami diesla. Posiadania samochodu z takim silnikiem i jednoczesne stosowanie płynu AdBlue pozwala w sporym stopniu na zniesienie takich opłat, co odbija się korzyścią ekonomiczną na portfelu kierowcy. Warto jednocześnie dodać, że auta posiadające katalizator SCR są w stanie spalać nawet 5% paliwa mniej!

Trzy rzeczy, na które musisz uważać korzystając z AdBlue

Korzystając na co dzień z płynu AdBlue, warto pamiętać o trzech, niezwykle istotnych kwestiach. Pierwszą z nich jest szczególna ostrożność przy nalewaniu płynu do zbiornika. Należy zachować uwagę, aby przypadkowo nie oblać płynem karoserii. Dlaczego? Ponieważ AdBlue ma bardzo silne właściwości korodujące. Zalanie płynem karoserii jest po prostu niebezpieczne. Po drugie, AdBlue ma bardzo specyficzny i nieprzyjemny zapach. Rozlanie płynu na tapicerkę długo pozostawia ślad w postaci przykrego zapachu unoszącego się we wnętrzu auta.

Trzecią i ostatnią kwestią jest zamarznięcie AdBlue w zbiorniku, jeżeli temperatura na zewnątrz osiąga -11°C. Wówczas najniebezpieczniejsza jest sytuacja, w której kryształki lodu zatykają układ wtryskowy, co powoduje uszkodzenie pompy. Producenci starają się przeciwdziałać takim sytuacjom montując w zbiornikach specjalne grzałki, które przywracają płynny stan skupienia AdBlue w przeciągu kilkunastu minut jazdy.

Ekologia wymusza na producentach stosowanie różnych rozwiązań do oczyszczania spalin. W silnikach benzynowych od 2018r stosuje się filtr GPF (Gasoline Particulate Filter).

Menu